lördag 27 mars 2010

Välkomna och ovälkomna vårtecken

Det är spännande att se hur olika långt våren har hunnit i olika delar av tomten. På en södervägg blommar snödroppar (Galanthus nivalis) för fult medan de bara några meter därifrån verkligen får kämpa för att komma genom all is och snö. Jag slutar aldrig förvånas och imponeras av all den livskraft som växterna har.



Tyvärr är det inte bara de fina och önskade växterna som är fulla av livskraft. Ogräs är lika ivrigt att komma upp och möta den nya säsongen som alla vi andra. Jag har rätt så mycket kirskål (Aegopodium podagraria) i min rosenrabatt och det kommer nog att bli en lång och jobbig strid som jag knappast går ut som vinnare. Men det är väl det som trädgårdsarbetet går ut på.



Jag hittade även en fin liten vintergäck (Eranthis hyemalis) på samma södervägg där snödropparna trivs så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar