tisdag 16 mars 2010

Rum och trädgård i Kista



På lördag besökte jag med min trädgårdskunniga vän Linda trädgårdsmässan Rum och trädgård i Kista. Jag har aldrig tidigare besökt en trädgårdsmässa så det var en helt ny och spännande upplevelse. Jag hade egentligen inte några förväntningar alls men överraskades ändå att det var så lite blommor där. Men den naturliga förklaringen är att det inte riktigt är trädgårdssäsong än. Inte när det gäller blommor. Men det fanns hyfsat mycket fröer och diverse knölar till salu. Jag hittade inte så mycket sticklingar som jag hade önskat. Massa annat krimskrams som inte har så mycket med trädgård att göra fanns det dock gott om.



Efter att ha gått en stund bland de olika montrarna satte vi oss för att lyssna först Marina Rydberg och Kristina Öhman som berättade hur en vanlig arbetsdag på Waldemarsudde ser ut. Därefter hörde vi Hannu Sarenström berätta i bild hur gräset är alltid grönare hos grannens trädgård. Mycket underhållande och inspirerande.



Tillslut var det dags att shoppa lite. Det blev fyra sticklingar; två Pink Marshmallow och två Pink Ballet girl. Jag gillar egentligen inte fuchsior men jag har en ampel vid ingången dit solen inte riktigt hittar och då tror jag att fuchsior passar utmärkt. Och dessutom vill jag ha någonting att ta hand om nu på en gång. Jag köpte även lite dahliaknölar samt knölar till canna. Och nu väntar jag med spänning den stora trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar i april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar