torsdag 11 mars 2010

Groddar!


Våren är på väg även om det inte känns så med all snö. Men för att lindra min längtar till försommaren och mina livande odlingar har jag upptäckt groddar. Jag har prövat lite olika och kommit fram till att mina absoluta favoriter är mungbönor(Vigna radiata). De är lätta grodda och de smakar gott. Det tar några dagar att grodda dem, men jag har två groddboxar så att jag alltid har något att äta.

Jag har även prövat alfalfa (Medico sativa) men de är rätt så trista tycker jag. Dock lätta. Jag gjorde också ett försök med röda linser samt med solrosfrön, men lyckades inte så bra. Linser var antagligen klyvade, vilket de inte ska vara. Och solrosfrön (oskalade) smakade illa.

Det som jag däremot lyckades bra med är ärtskott (Pisum sativum). Jag använde ett groddtråg och snart hade jag fina ärtskott. De smakar gott, men är inte så matiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar